| Publicació de la fitxa: 2009-05-22 Darrera modificació: 2015-03-25 |
| Bases de dades: | Sciència.cat, Eiximenis |
| Descripció |
| Estat: | bàsica |
| Identificació |
| Autor: | Eiximenis, Francesc (1327/1332 – 1409) |
| Títol regularitzat: | Primer del Crestià |
| Llengua: | Català |
| Data: | estimada - 1381 ? |
| Lloc: | Barcelona |
| Estat de l'obra: | conservada |
| Forma: | prosa |
| Matèries: | Religió Religió - Teologia cristiana |
| Contingut |
| Consistència: | completa |
| Íncipit |
| Invocació: | En nom del nostro Salvador Jhesuchrist comencen les rúbriques sobre lo pròlech en lo libre apellat Chrestià, lo qual pròlech contén v capítols continents ço que ensenyen les rúbriques següents.
Lo primer capítol conté lo pràmbol a tot lo libre Chrestià.
Lo segon capítol conté les causas principals d'aquest volum.
Lo terç capítol ensenya la manera com tracta aquest volum.
Lo quart capítol posa quines matèries conté aquest volum.
Lo quint capítol posa sumàriament ço que lo Primer libre d'aquest
volum conté. |
| Íncipit del pròleg: | Capítol primer
Del preàmbol a tot lo libre Crestià
Jhesuchrist, Fill natural de nostre Senyor Déus lo Pare, principi
fontal de tota creatura, com sia eternalment en si ple e ver Déu,
inclinat, emperò, per infinida pietat e bonesa ... |
| Íncipit text: | Comença la primera part del Primer libre appellat Chrestià, en la
qual és tractat e ensenyat què és chrestiana religió, donant son
fonament per què fon ordenada e d'on és exida radicalment e devallada.
[1]
Capítol primer
Quin és lo principal fundament e primer de la sancta religió
christiana
Crestiana religió, per fundament principal de la sua crehença, sí
posa e creu fermament e segurament confessa que és un sol ver e
natural Déu, qui és en si tres persones ... |
| Font: | Ed. Pilar Gispert OFE, 2009, en preparació |
| Èxplicit |
| Èxplicit del text: | Ací feneix lo Primer libre del volum apellat Chrestià, en lo qual és tractat què és religió chrestiana e com e de qui ha son començament e son ésser e quines són ses grans e altes dignitats. E comença tantost aprés lo Segon libre, en lo qual serà tractat com l'om chrestià per diversos linatges de temptacions cau de la dignitat de chrestianisme e dels dons a ell dats e vençut per temptació. |
| Font: | Ed. Pilar Gispert OFE, en preparació (2009) |
| Materials complementaris |
| Pròleg de l'autor, traductor o adaptador: | Autor |
| Transmissió |
| Manuscrits: | Completa - Barcelona - BC - Manuscrits - 456 - 1-228 Completa - El Escorial - RBME - Manuscritos - T i 11 - 1-283 Completa - Madrid - BNE - Manuscritos - 1790 - 1-9 Completa - València - ACV - Manuscrits - 40 - Ira-CCLXXVIIIIvb Fragmentària - Saragossa [Zaragoza] - BCZ - Manuscritos - 1549 - 1-256 Fragmentària - Sevilla - Colombina - Manuscritos - 7-5-9 - 1-CCCXXIIIIv |
| Impresos: | València, Lambert Palmart, 29 gener 1483 – Francesc Eiximenis, Primer del Crestià [completa] |
| Atestacions documentals: | València - AHMV - Claveria Comuna – I-14 – 5 octubre 1384 |
| Bibliografia |
| Bibliografia: | Corachan (1936), Diccionari de medicina, amb la ... (l'emprà com a font a partir de l'ed. 1483, ex. de la BC) |