Benvinguts a Sciència.cat DB, la base de dades de la ciència i la tècnica en català a l'Edat Mitjana i el Renaixement.
Què és Sciència.cat DB | Catàleg d'obres | Sigles | Com citar
Obres | Manuscrits | Impresos | Documents | Persones | Bibliografia | Vocabulari |
Matèria: Tècniques - Tinta
- Altisent i Altisent, Agustí, "Libros y economía en los monasterios de la Edad Media", Yermo: Cuadernos de Historia y de Espiritualidad Monásticas, 1967, 5/1, pp. 1-12
- Altisent i Altisent, Agustí, "Més sobre tinta, plomes i llibres", dins: AA.DD., Homenatge a la memòria del prof. Dr. Emilio Sáez: aplec d'estudis del[s] seus deixebles i col·laboradors, Barcelona: Universitat de Barcelona: Centre d'Estudis Medievals de Catalunya - CSIC: Institució Milà i Fontanals, 1989, pp. 531- 536
- Altisent i Altisent, Agustí, "Persistencia, als segles XVIII i XIX, de la fórmula medieval de la tinta", Estudis d'Història Medieval, 1969, 1, 135-139
- Brunello, Franco (ed.), De arte illuminandi e altri trattati sulla tecnica della miniatura medievale, Vicenza: Neri Pozza, 1975, 268 pp. + [4] ff. de làm.
- Caixach Gamisans, Josep - Rivera, J. - Cortina, M. - Sistach Anguera, M. Carme - Espadaler, Ignasi - Guerra, M., "Caracterització de tintes ferrogàl·liques (s. XV, XVI i XVII) mitjançant espectrometria de masses", Ilerda, 1994-1995, 51/1, 35-42
- Callebat, Louis - Desbordes, Olivier (eds.), Science antique, science médiévale (autour d'Avranches 235): actes du colloque international (Mont-Saint-Michel, 4-7 sept. 1998), Hildesheim - Zuric - Nova York: Olms - Weidmann, 2000, 469 + [14] pp.; [39] pp. de làm.
- Cárcel Ortí, Mª Milagros - Trenchs Òdena, Josep, "La tinta y su composición: cuatro recetas valencianas (siglos XV-XVII)", Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1979, 82, 415-426
- Córdoba de la Llave, Ricardo, "Un recetario técnico castellano del siglo XV: el manuscrito H490 de la Facultad de Medicina de Montpellier", En la España Medieval, 2005, 28, 7-48
- De Hamel, Christopher, Scribes and illuminators, Londres - Toronto: British Museum - University of Toronto Press, 1992, 72 pp., il., bibl., índex, (Medieval craftsmen)
- Glénisson, Jean - Hay, Louis - Sirat, Colette [et al.] (eds.), Les techniques de laboratoire dans l'étude des manuscrits (Paris, 13-15 septembre 1972), París: CNRS, 1974, 270 pp. + 20 ff., (Colloques internationaux du CNRS, 548)
- Guineau, Bernard (ed.), Glossaire des matériaux de la couleur et des termes techniques employés dans les recettes de couleurs anciennes, Turnhout: Brepols, 2005, 792 pp., il., (De diversis artibus, 73)
- Guineau, Bernard (ed.), Pigments et colorants de l'Antiquité et du Moyen Âge: teinture, peinture, enluminure. Études historiques et physico-chimiques, París: CNRS, 1990, 375 pp., il., (Colloques Internationaux du CNRS)
- Hunt, Tony, "Early Anglo-Norman receipts for colours", Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 1995, 58, 203-209
- Jordi i González, Ramon, "Criterios del boticario y académico barcelonés José Ignacio Mollar sobre la tinta de escribir", Offarm, 1982, 1, 453-467
- Karpenko, Vladímir - Norris, John A., "Vitriol in the history of chemistry", Chemicke Listy, 2002, 96, 997-1005
- Kroustallis, Stefanos, "Escribir en el siglo XVI: recetas de la tinta negra española", Torre de los Lujanes: Boletín de la Real Sociedad Económica Matritense de Amigos del País, 2002, 48, 99-112
- López Rider, Javier, "El tanino vegetal: aprovechamiento y usos de la nuez de agalla en la España bajomedieval", Anales de la Universidad de Alicante: Historia Medieval, 2021, 22 [=Medio ambiente, recursos naturales y paisaje agrario en los espacios medievales (siglos VIII-XV), ed. Miriam Parra Villaescusa], 219-245
- Merrifield, Mary P., Original Treatises Dating from the XIIth to XVIIIth Centuries on the Arts of Painting, in Oil, Miniature, Mosaic, and on Glass; of Gilding, Dyeing, and the Preparation of Colours and Artificial Gems, preceded by a general introduction; with translations, prefaces, and notes by —, Londres: John Murray, 1849, 2 vols. (cccxii + 321 + [1] pp.; [1] + [323]-918 pp.)
- Mut Calafell, Antoni, "Fórmulas españolas de la tinta caligráfica negra de los siglos XIII a XIX y otras relacionadas con la tinta (reavivar escritos, contra las manchas y goma glasa)", dins: AA.DD., El papel y las tintas en la transmisión de la información: Primeras Jornadas Archivísticas (del 12 al 16 de mayo de 1992, del 12 al 16 de mayo de 1992 Foro Iberoamericano de la Rabida, Palos de la Frontera, Huelva), Huelva: Diputación Provincial de Huelva, 1994, pp. 103-183
- Mut Calafell, Antoni, "Fórmules de la tinta cal·ligràfica de color verd (segles XVI-XIX)", dins: Ferrando Ballester, Catalina (ed.), Homenatge a Guillem Rosselló Bordoy, Palma: Govern de les Illes Balears: Direcció General de Cultura, 2002, vol. 2, pp. 681-703
- Mut Calafell, Antoni, "Fórmules espanyoles de tinta cal·ligràfica de color groc (segles XVI-XIX)", Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana, 2005, 61, 143-162
- Mut Calafell, Antoni, "Nuevas aportaciones sobre la tinta en Mallorca", Mayurqa, 1989, 22/2 [=Homenatge a Álvaro Santamaría, 2], 849-863
- Mut Calafell, Antoni, "Recetas mallorquinas de tinta y de la goma glasa de los siglos XV a XVIII", dins: AA.DD., Homenaje a D. Jesús García Pastor, bibliotecario, Palma: Conselleria d'Educació i Cultura del Govern Balear: Direcció General de Cultura, 1986, pp. 11-37
- Pasqualetti, Cristiana, Il Libellus ad faciendum colores dell'Archivio di Stato dell'Aquila: origine, contesto e restituzione del De arte illuminandi, studio introduttivo, facsimile, testo e traduzione a fronte, —; con un saggio di Paolo Bensi; presentazione di Alessandra Perriccioli Saggese, Florència: SISMEL - Edizioni del Galluzzo, 2011, cxviii + 277 pp. + 16 làm., (Micrologus' Library, 43)
- Pedraza Gracia, Manuel José, "Tres recetas de tinta para escritura del siglo XVI", Pliegos de Bibliofilia, 2002, 20, 75-77
- Piñol Alabart, Daniel, "L'arxiu parroquial de Riba-roja d'Ebre: algunes dades", Miscel·lània del Centre d'Estudis Comarcal de la Ribera d'Ebre, 1998, 12, 121-133
- Pomaro, Gabriella, I ricettari del fondo Palatino della Biblioteca nazionale centrale di Firenze: inventario, a cura di —; presentazione di Alessandro Conti, Florència - Milà: Giunta regionale toscana - Bibliografica, 1991, xix + 235 pp. + 4 ff. de làm., (Inventari e cataloghi toscani, 35)
- Pseudo-Savonarola, A far littere de oro: alchimia e tecnica della miniatura in un ricettario rinascimentale, a cura di Antonio P. Torresi; prefazione di Maria Grazia Ciardi Duprè Dal Poggetto, Ferrara: Liberty House - Università di Ferrara, 1992, 208 pp.
- Rapisarda, Stefano (ed.), «Chescune colur mulez»: ricettario anglo-normanno per la preparazione dei colori (Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, Barberiniano Latino 12), Catània - Roma: Università degli Studi di Catania - Bonanno, 2009, 107 pp., (Quaderni del Dipartamento di Filologia Moderna, 15)
- Ricciardi, Paola - Pallipurath, Anuradha - Rose, Kristine, "«It's not easy being green»: a spectroscopic study of green pigments used in illuminated manuscripts", Analytical Methods, 2013, 5, 3819-3824
- Royce-Roll, Donald, "Materials, preparations, and recipes of the medieval illuminator", AVISTA Forum Journal, 2008, 18, 31-50
- Schopen, Armin, Tinten und Tuschen des arabisch-islamischen Mittelalters: Dokumentation, Analyse, Rekonstrukrion. Ein Beitrag zur materiellen Kultur der Vorderen Orients, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 264 pp. + [12] làm., (Abhandlungen der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen. Philologisch-Historische Klasse. Dritte Folge, 269)
- Tato Plaza, Fernando R., "Comentario a unha receita medieval para a preparación de tinta", dins: Lorenzo Vázquez, Ramón - Alvarez Blanco, Rosario (eds.), Homenaxe á profesora Pilar Vázquez Cuesta, Santiago de Compostel·la: Universidade de Santiago de Compostela, 1996, pp. 335-350
- Tolaini, Francesca, "Proposte per una metodologia di analisi di un ricettario di colori medievale", dins: AA.DD., Il colore nel Medioevo: arte, simbolo, tecnica: atti delle Giornate di Studi (Lucca, 5-6 maggio 1995), Lucca: Istituto Storico Lucchese - Scuola normale superiore di Pisa, 1996, pp. 91-116
- Tolaini, Francesca, "Una banca dati per lo studio dei ricettari medievali di colori", Bollettino d'Informazione [della Scuola Normale Superiore di Pisa], 1995, 5/1, 7-25
- Torresi, Antonio P., Il Taccuino Antonelli: un ricettario ferrarese del Quattrocento di tecnica artistica e fitoterapia, Ferrara: Liberty House - Accademia delle scienze di Ferrara, 1993, 108 pp.
- Tosatti, Bianca Silvia, Il 'Manoscritto veneziano': un manuale di pittura e altre arti —miniatura, incisione, vetri, vetrate, ceramiche—, di medicina, farmacopea e alchimia del Quattrocento, Milà: Acanthus, 1991, 285 pp.
- Tosatti, Bianca Silvia, Trattati medievali di tecniche artistiche, Milà: Jaca Book, 2007, 191 pp.
- Vila, Pep, "Un aplec de receptes del Ripollès (segles XVIII-XIX): dotze receptes copiades del prevere ripollès Josep Elias Taurinyà (1781), més altres tres provinents d'un mas de Vilallonga de Ter (mitjan segle XIX)", Annals del Centre d'Estudis Comarcals del Ripollès, 2017-2019, 225-241
- Zerdoun Bat-Yehouda, Monique, Les encres noires au Moyen Âge (jusqu'à 1600), préface par Colette Sirat, París: CNRS, 1983, xiv + 437 pp. + [4] làm., (Documents, études et répertoires)