Darrera modificació: 2014-05-03 Bases de dades: Sciència.cat
Bonner, Anthony, The Art and Logic of Ramon Llull: A User's Guide, Leiden - Boston, E. J. Brill (Studien und Texte zur Geistesgeschichte des Mittelalters, 95), 2007, 333 pp.
- Resum
- Ramon Llull (ca. 1232–1316), mystic, missionary, philosopher, lay theologian, and one of the founding fathers of Catalan literature, was chiefly known in his own time and in subsequent generations as the inventor of a combinatorial, semi-mechanical method of demonstration, which he called his ‘Art' and which he had developed to free interreligious debate from its fruitless textual base. Most of the extensive modern literature has been dedicated to mapping the foundations of Llull's system, with little attempt to see how he used and combined these foundations to produce actual demonstrations. This book, in a series of explications de textes, tries to explain what kind of demonstrative systems he developed during the two main stages of the ‘Art', how they finally evolved into an adaptation of key aspects of medieval Aristotelian logic, and why the ‘Art' was central to all Llull's endeavors.
Ramon Llull és un dels escriptors més polifacètics de la tradició europea: va ser filòsof, teòleg, lògic, novel·lista, poeta, místic, polemista, missioner..., i va donar cohesió a aquesta extraordinària diversitat, desplegada en unes 265 obres, amb un sistema combinatori i semimecànic de demostració que ell va anomenar «Art». Aquest mètode, al qual Llull remetia constantment el lector a fi que conegués els fonaments del seu pensament, fou desenvolupat per alliberar el debat interreligiós de les bases textuals tradicionals, sempre estèrils, i difongué la fama de l'autor per tot Europa fins al temps de Leibniz. L'extensa literatura moderna sobre l'Art s'ha dedicat sobretot a estudiar-ne els components principals, però hi ha pocs intents d'explicar com els utilitzava i combinava Llull per produir demostracions o «raons necessàries». L'Art i la lògica de Ramon Llull tracta de mostrar quins tipus de sistemes demostratius va desenvolupar Llull durant les dues etapes principals de l'Art, com van evolucionar vers una adaptació d'elements clau de la lògica aristotèlica i per què l'Art va ser central en tots els seus projectes intel·lectuals.
- Matèries
- Llull, Ramon
Lògica Lul·lisme
- Notes
- Recensions:
* J. Perarnau, a ATCA, 27 (2008), 577-579.
* R. Cordeschi, a Physis, 45 (2008), 420-424. URL: http://orbita.bib.ub.es/llull/docs/RecensioneBonner.doc
* J. Gayà, a Studia Lulliana, 48 (2008), 144-146.
* J. R. Welch, a Journal of the History of Philosophy, 47/2 (2009), 313-314. URL: http://orbita.bib.ub.es/llull/docs/Welch_review.pdf
* F. Domínguez, al Jahrbuch für Religionsphilosophie, 8 (2009), 228-233.
* A. Soler, a Estudis Romànics, 33 (2011), 405-406. URL: http://orbita.bib.ub.es/llull/docs/31-R-SolerAlbert.pdf
Trad. cat.: L'Art i la lògica de Ramon Llull: manual d'ús, Barcelona, Universitat de Barcelona - Palma, Universitat de les Illes Balears (Col·lecció Blaquerna, 9), 2012, xxvi + 373 pp.
Recensions:
* Fernàndez Clot (2013), "Anthony Bonner, L'Art i la ..."
* R. Friedlein, Zeitschrift für Katalanistik, 26 (2013), 351-356. URL: http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/26/ ...
* R. Friedlein, $Llengua & Literatura&, 24 (2014), 231-232.
|