| Corella, Joan Roís de (1435 – 1497). Història de la gloriosa santa MagdalenaAquesta obra és:Adaptació de: Voràgine, Jaume de. Flos sanctorum 
|  | Publicació de la fitxa: 2010-01-14 Darrera modificació: 2015-03-22
 |  |  | Bases de dades: | Cançoners, Translat |  |  | Descripció |  |  | Estat: | bàsica |  |  | Identificació |  |  | Autor: | Corella, Joan Roís de (1435 – 1497) |  |  | Títol regularitzat: | Història de la gloriosa santa Magdalena |  |  | Llengua: | Català |  |  | Data: | estimada - post 1482 |  |  | Notes sobre la datació: | Corella dedica l'obra a la “senyora viuda Flors de Vallterra”, Elionor de Flors. El seu marit, Francesc de Vallterra, encara vivia el 1482; ja era difunt el 1492 (Riquer - Comas - Molas (1980-1988), Història de la literatura ..., vol. IV, 126-128), però l'obra podria ésser anterior o posterior a aquesta segona data. |  |  | Estat de l'obra: | conservada |  |  | Forma: | prosa vers
 |  |  | Contingut |  |  | Consistència: | completa |  |  | Especificacions: | Aquesta obra inclou al final una poesia d'endreça: Joan Roís de Corella, Fflor d'onestat, senyora devota
 |  |  | Materials complementaris |  |  | Pròleg de l'autor, traductor o adaptador:
 | Autor |  |  | Transmissió |  |  | Manuscrits: | València - BHUV - Manuscrits - 728 - 100v-115v |  |  | Bibliografia |  |  | Edicions: | Miquel i Planas (1913), Obres de J. Roiç de Corella ..., pp. 309-348 |  |  | Bibliografia: | Riquer - Comas - Molas (1980-1988), Història de la literatura ..., vol. IV, 123-129 |  |  | Observacions |  |  | El relat no solament abasta els episodis evangèlics protagonitzats per Maria Magdalena fins a la resurrecció de Crist (II-XXII), sinó també la llegenda de l'evangelització de Provença i dels seus trenta anys de vida ermitana (XXIII-XXX). Tret de la mort i glorificació de la santa als peus de Crist (XXXI), tot és adaptació del capítol 96 de Jaume de Voràgine, Flos sanctorum. La part provençal n'és una versió estilitzada però fidel i amb no gaires afegitons, com ara la devoció de la corona d'espines o la nuesa de l'ermitana coberta amb els seus cabells. En canvi, la part evangèlica es desplega extraordinàriament, com una glossa novel·lada de quatre o cinc passatges, potser consultant Ludolf de Saxònia, Vita Christi, I, 60-61; II, 17 i 69-72. |  |