Benvinguts a Sciència.cat DB, la base de dades de la ciència i la tècnica en català a l'Edat Mitjana i el Renaixement.
Què és Sciència.cat DB | Catàleg d'obres | Sigles | Com citar
Obres | Manuscrits | Impresos | Documents | Persones | Bibliografia | Vocabulari |
Matèria: Tècniques - Pintura
- Aguiló, Estanislau de K., "Industrias mallorquinas: fábricas de cinabrio y de vidrio (1347)", Boletín de la Sociedad Arqueológica Luliana, 1889-1890, 3, 318-320
- Binski, Paul, Painters, Londres - Toronto: British Museum - University of Toronto Press, 1991, 72 pp., il., bibl., índex, (Medieval craftsmen)
- Bolaños, María, "Leonardo da Vinci: de la anatomía a la pintura", Asclepio, 2003, 55 (2), 295-302
- Brunello, Franco, "Cennino Cennini e il Libro dell'arte", Pitture e vernici, 1969, 45/9, 326-327
- Brunello, Franco (ed.), De arte illuminandi e altri trattati sulla tecnica della miniatura medievale, Vicenza: Neri Pozza, 1975, 268 pp. + [4] ff. de làm.
- Callebat, Louis - Desbordes, Olivier (eds.), Science antique, science médiévale (autour d'Avranches 235): actes du colloque international (Mont-Saint-Michel, 4-7 sept. 1998), Hildesheim - Zuric - Nova York: Olms - Weidmann, 2000, 469 + [14] pp.; [39] pp. de làm.
- Cennini, Cennino, Il libro dell'arte, a cura di Fabio Frezzato, Vicenza: N. Pozza, 2003, 345 + [4] pp. de làm., (I colibri)
- Cennini, Cennino, Il libro dell'arte, commentato e annotato da Franco Brunello; con una introduzione di Licisco Magagnato, Vicenza: N. Pozza, 1971, xxx + 239 pp. + [8] ff. de làm.
- Cennini, Cennino, Il libro dell'arte, prefazione, commento e note di Mario Serchi, Florència: F. Le Monnier, 1991, 194 pp.
- Cennini, Cennino, Il libro dell'arte o trattato della pittura, a cura di Fernando Tempesti, Milà: Longanesi, 1975, 223 pp., (Grande libraria Longanesi & C., 6)
- Cennini, Cennino, Trattato della pittura, messo in luce la prima volta con annotazioni dal cavaliere Giuseppe Tambroni, Roma: Paolo Salviucci, 1821, li + [1] + 171 + [1] pp.
- Chenciner, Robert, Madder Red, a History of Luxury and Trade: Plant Dyes and Pigments in World Commerce and Art, Richmond, Surrey: Curzon, 2000, 384 pp., (Caucasus World)
- Company, Ximo - Aliaga, Joan - Tolosa, Lluïsa et al. (eds.), Documents de la pintura valenciana medieval i moderna, València: Universitat de València, 2005-<2013>, 4 vols. publ., (Fonts històriques valencianes, 19, 28, 48 i 57)
- Córdoba de la Llave, Ricardo, "The myth of El Dorado: making and applying gold in the Iberian Peinsula (15th-16th centuries)", Imago Temporis: Medium Aevum, 2014, 8, 263-296
- De Hamel, Christopher, Scribes and illuminators, Londres - Toronto: British Museum - University of Toronto Press, 1992, 72 pp., il., bibl., índex, (Medieval craftsmen)
- Domínguez, Martí, "Natura oculta: simbologia en la pintura gòtica catalana", L'Avenç, 2003, 284 [=Natura gòtica: la interpretació medieval de la natura, ed. Martí Domínguez], 48-55
- Domínguez Bordona, Jesús, Manuscritos con pinturas: notas para un inventario de los conservados en colecciones públicas y particulares de España, Madrid: Centro de Estudios Históricos, 1933, 2 vols. (525 + 384 pp.), (Fichero de Arte Antiguo)
- Féghali, Elisabeth, "Le tournesol médiéval", Citadelle: un autre regard sur le Moyen Âge - Magazine, març 2011, 27, publ. digital
- García Herrero, María del Carmen - Morales Gómez, Juan José, "Violant de Algaraví, pintora aragonesa del siglo XV", Aragón en la Edad Media, 1999, 14-15/1 [=Homenaje a la profesora Carmen Orcástegui Gros], 653-674
- Garriga Riera, Joaquim, "Geometria fabrorum: procediments de representació tridimensional als tallers de pintura catalans dels segles XV i XVI", Pedralbes: Revista d'Història Moderna, 1993, 13 [=Actes del Tercer congrés d'història moderna de Catalunya: Les institucions catalanes (segles XV-XVII)]/2, 407-428
- Gimeno Blay, Francisco M., "«E féu vot de ell scriure lo seu nom en les portes de la ciutat»: mensajes en catalán en las filacterias de la pintura bajomedieval", dins: Ciociola, Claudio (ed.), Visibile parlare: le scritture esposte nei volgari italiani dal Medioevo al Rinascimento, Nàpols: Edizioni Scientifiche Italiane, 1997, pp. 101-133
- Gómez-Ferrer Lozano, Mercedes, "El inventario de bienes del pintor Miquel de Uruenya: la biblioteca de un artista en la Valencia del siglo XVI", Ars Longa, 1994, 5, 125-131
- Gudiol i Cunill, Josep, La pintura mig-eval catalana: els primitius, Barcelona: Salvador Babra, 1927-1955, 3 vols.
- Guida, Saverio, "Bernart Marti lo pintor", Romance Philology, 2010, 64, 53-72*
- Hunt, Tony, "Early Anglo-Norman receipts for colours", Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 1995, 58, 203-209
- Kroustallis, Stefanos, "«Quomodo decoretur pictura librorum»: materiales y técnicas de la iluminación medieval", Anuario de Estudios Medievales, 2011, 41/2 [=Tecnología medieval en el Mediterráneo occidental, ed. Ricardo Córdoba de la Llave], 775-802
- Llompart, Gabriel, "Miscelánea de arquitectura y plástica mallorquina (s. XIII-XVI)", Analecta Sacra Tarraconensia, 1973, 46, 83-114
- Llompart, Gabriel, Miscelánea documental de pintura y picapedrería medieval mallorquina, Palma: Museu de Mallorca, 1999, 99 pp., (Trabajos del Museo de Mallorca, 55)
- Llompart i Moragues, Gabriel, La pintura medieval mallorquina: su entorno cultural y su iconografia, Palma: Luis Ripoll, 1977-1980, 4 vols.
- Loumyer, Guy, Les traditions techniques de la peinture médiévale, Brussel·les - París: G. Van Oest, 1914, 230 pp.
- Merrifield, Mary P., Original Treatises Dating from the XIIth to XVIIIth Centuries on the Arts of Painting, in Oil, Miniature, Mosaic, and on Glass; of Gilding, Dyeing, and the Preparation of Colours and Artificial Gems, preceded by a general introduction; with translations, prefaces, and notes by —, Londres: John Murray, 1849, 2 vols. (cccxii + 321 + [1] pp.; [1] + [323]-918 pp.)
- Miquel Juan, Matilde, Retablos, prestigio y dinero: talleres y mercado de pintura en la Valencia del gótico internacional, València: Universitat de València, 2008, 356 pp.
- Moulinier-Brogi, Laurence, "Y a-t-il de l'intraduisible? Quelques exemples de résistances dans les écrits scientifiques du Moyen Âge", Médiévales, 2018, 75, ***-***
- Mozzato, Andrea, "The pigment trade in Venice and the Mediterranean in the second half of the fifteenth century", dins: Israëls, Machtelt - Waldman, Louis Alexander (eds.) - Beltramini, Guido (col·l.), Renaissance Studies in Honor of Joseph Connors, Florència: Villa I Tatti: The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies, 2013, vol. 3, pp. 177-186
- Nieto Alcaide, Víctor Manuel, "Vidrieros y pintores: el problema de los cartones y la vidriera del siglo XV", dins: Melero Moneo, Mª Luisa - Español Bertrán, Francesca - Orriols i Alsina, Anna - Rico Camps, Daniel (eds.), Imágenes y promotores en el arte medieval: miscelánea en homenaje a Joaquín Yarza Luaces, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2001, pp. 555-562
- Pagès i Paretas, Montserrat, Pintura mural sagrada i profana, del romànic al primer gòtic, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2012, 272 pp., (Biblioteca Serra d'Or, 445)
- Planas Badenas, Josefina, La miniatura catalana del período internacional: primera generación, : Tesi doctoral de la Universitat de Barcelona: Departament de Història de l'Art, 1991
- Puiggarí, Josep, "Noticia de algunos artistas catalanes inéditos de la Edad Media y del Renacimiento", Memorias de la Academia de Buenas Letras de Barcelona, 1880, 3, 71-103 i 265-306
- Radini, A. - Tromp, M. - Beach, A. - Tong, E. - Speller, C. - McCormick, Michael - Dudgeon, J. V. - Collins, M. J. - Rühli, F. - Kröger, R. - Warinner, C., "Medieval women's early involvement in manuscript production suggested by lapis lazuli identification in dental calculus", Science Advances, 2019, 5/1, eaau7126 (pub. electrónica)
- Rapisarda, Stefano (ed.), «Chescune colur mulez»: ricettario anglo-normanno per la preparazione dei colori (Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, Barberiniano Latino 12), Catània - Roma: Università degli Studi di Catania - Bonanno, 2009, 107 pp., (Quaderni del Dipartamento di Filologia Moderna, 15)
- Ricciardi, Paola - Pallipurath, Anuradha - Rose, Kristine, "«It's not easy being green»: a spectroscopic study of green pigments used in illuminated manuscripts", Analytical Methods, 2013, 5, 3819-3824
- Sanchis Sivera, Josep, Pintores medievales en Valencia, València: Tip. Moderna, 1930, 244 pp.
- Segarrés Gisbert, Marta (ed.), Teòfil: Les diverses arts. Tractat de tècniques artístiques, edició crítica, traducció i notes de —, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2023, 296 pp.
- Serra i Vilaró, Joan, "Notas de archivo sobre cosas de arte (pintores, escultores, plateros)", Boletín Arqueológico, 1950, 4a època, 50, 137-150
- Tolaini, Francesca, "Proposte per una metodologia di analisi di un ricettario di colori medievale", dins: AA.DD., Il colore nel Medioevo: arte, simbolo, tecnica: atti delle Giornate di Studi (Lucca, 5-6 maggio 1995), Lucca: Istituto Storico Lucchese - Scuola normale superiore di Pisa, 1996, pp. 91-116
- Tolaini, Francesca, "Una banca dati per lo studio dei ricettari medievali di colori", Bollettino d'Informazione [della Scuola Normale Superiore di Pisa], 1995, 5/1, 7-25
- Toldrà i Vilardell, Albert, "Sant Vicent Ferrer contra el pintor gòtic: sobre el 'triangle' de l'expressió medieval", Afers, 2002, 41, 37-56
- Torresi, Antonio P., Il Taccuino Antonelli: un ricettario ferrarese del Quattrocento di tecnica artistica e fitoterapia, Ferrara: Liberty House - Accademia delle scienze di Ferrara, 1993, 108 pp.
- Tosatti, Bianca Silvia, Il 'Manoscritto veneziano': un manuale di pittura e altre arti —miniatura, incisione, vetri, vetrate, ceramiche—, di medicina, farmacopea e alchimia del Quattrocento, Milà: Acanthus, 1991, 285 pp.
- Tosatti, Bianca Silvia, Trattati medievali di tecniche artistiche, Milà: Jaca Book, 2007, 191 pp.
- Vilaseca Anguera, Salvador, La pesta de l'any 1530 i el pintor Jaume Segarra de Reus, Reus: Asociación de Estudios Reusenses, 1952, 75 pp. + 5 làm., (Rosa de Reus, 1)
- Villela-Petit, Inês, "Les recettes pour l'enluminure: Do Livro judaico-português de como se fazem as cores", Medievalista on-line, 2011, 9, 19 pp.
- Yarza, Joaquín - Fité, Francesc (eds.), L'artista-artesà medieval a la Corona d'Aragó: actes (Lleida, 14, 15 i 16 de gener de 1998), Lleida: Universitat de Lleida - Institut d'Estudis Ilerdencs, 1999, 542 pp.